lillördag

Jag har länga undrat varför onsdag brukar kallas för lilllördag, och har trott att det kanske är för att man har klarat av halva arbetsveckan, men jag kollade upp det på wikipeda och hittade denna förklaring:

Lillördag är en svensk benämning för den vardag som anses vare lite festligare och då man till exempel äter godis/snacks, en finare middag eller går på restaurang, dans eller bio. Ordet kommer ifrån piglördag, vilken inföll på onsdagar, det var då pigan enligt traditionen hade ledigt eftersom hon inte fick vara ledig på den riktiga lördagen. Då vet ni hehe....

Idag har jag haft på mig detta:



Linne från H&M, poncho från gina, svarta jeans från cheap monday. Jag var tvungen att sudda ut mitt ansikte och hår för att det är som en liten frissklump efter orienteringen idag. Ska höra med mamma och föhoppningsvis blir jag klippt ikväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0