oh yeah

Dagen började med magont och lägndskidor, men jag bet ihop och jag fixade typ 6 kilometer på 40 min. KANON! På NO:n fick jag också veta att min pappa antingen är en mutant eller så har min farmor varit otrogen... Ni som inte har haft/glömt bort genitiken, så ska jag försöka förklara:

För att en person ska få blå ögon behövs två ressesiva (vikande) anlag (bokstäver), jag kommer att använda bokstaven B. Så en blåögd person har två små B:n (bb). För att få bruna ögon behövs bara ett stort B, så antingen kan man ha Bb eller BB och man blir brunögd.

Man ärver anlag från sina föräldrar, så tex: min pappa är brunögd och min mamma är blåögd och jag brunögd. Eftersom mamma är blåögd så har hon bb och pappa har minst ett B. Eftersom jag är brunögd, så har jag fått ett stort B av pappa och ett litet b av mamma. Då har jag Bb.

Men nu till saken: Både min farmor och min farfar har två små b:n (bb) och min pappa är brunögd???? Fattar ni? Eftersom båda är blåögda måste de ha bb, så jag fattar inte vart pappas stora B har kommit ifrån. Så: Min pappa är en mutant.

Det är jättesvårt att förklara, men jag hoppas att ni fattar hehe...



EDIT: Jag trodde att farfar var blåögd, men han var inte det. Pappa är ingen mutant trots allt och hela min plan sjönk.


Kommentarer
Postat av: agnes

HHAHAHHAHAA!! fail...

2011-02-28 @ 16:36:52
URL: http://agneslofroth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0