särskrivningar

Jag hade ju helt glömt bort att jag skulle göra ett inlägg om särskrivningar! För ett tag sedan gjorde jag ett inlägg där jag dissade dessa otroligt störande fel som finns överallt i det svenska språket hos både ungdomar och vuxna, men nu antar jag att jag måste göra ett nytt.

1. Varför jag hatar särskrivningar.

De är överallt! De gör att jag (och säkert många andra) läser hackigt, tror att meningarna får en annan innebörd och jag stör mig så GUDARS MYCKET PÅ DEM!!!! Jag menar: Hur svårt kan det vara att SKRIVA IHOP? Det ska inte vara kul glass, det ska vara kulglass. Inte stekt kyckling lever, utan stekt kycklinglever. Förstår ni mitt problem? Det blir ju helt annan innebörd och jag anser att om man inte kan skriva ihop, så borde man inte ens få godkänt i svenska i skolan. För då har man inte lärt sig det svenska språket ännu.
2. Vad ska jag göra åt det?

Eftersom INGEN I HELA SVERIGE VERKAR KUNNA LÄRA SIG, så kan jag inte göra mer än att skriva inlägg som detta, uppmana er som delar min åsikt att skriva ett likadant inlägg som mig och klaga på alla som särskriver hela tiden. Om jag någonsin blir svenskalärare ska jag banne mig inte godkänna snorungarna som särskriver.
3. En hälsning till alla särskrivare där ute.

Lyd mitt råd och lär er! Tänk till lite innan ni skriver i eran facebook-logg att ni ska "cykla jätte fort till ica och köpa kul glass och fisk sås" (det är det bästa jag kan komma på just nu). Vem som helst borde ju märka att det inte ser rätt ut? Eller? Så tänk efter. Eftersom ni verkar behöva all hjälp ni kan få, så ska ni nu få veta den gyllene regeln: Uttalas ordet som ett ord, STAVAS DET SOM ETT ORD. För visst säger ni jättebra som ett ord? Eller säger ni jätte (paus) bra? Trodde väl inte det.
I rest my case.


Kommentarer
Postat av: frida

inte så lätt om man har tex dyslexi?:)

2011-11-02 @ 16:19:55
URL: http://fridastenlunds.blogg.se/
Postat av: linn

True that! Sär skrivningar är jätte jobbiga!

2011-11-02 @ 16:20:12
URL: http://liinnjohanssons.blogg.se/
Postat av: CISSI

jag håller med dig jätte mycket det är jätte störande när folk gör sär skrivningar, jag in stämmer med dig!

2011-11-02 @ 16:22:11
URL: http://ceciliaeklund.blogg.se/
Postat av: agnes

ja du hatar verkligen sär skrivningar va?

2011-11-04 @ 17:25:21
URL: http://agneslofroth.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0